OPERERT: Cirka 20 timer tilbrakte Jan Ove Selnes på operasjonsbordet. Ni dager lå han i koma. (Foto: Privat)
OPERERT: Cirka 20 timer tilbrakte Jan Ove Selnes på operasjonsbordet. Ni dager lå han i koma. (Foto: Privat)

Trafikkskade og erstatning:
Får ikke erstatning etter ruskjøring

Jan Ove Selnes hadde rikelig med alkohol i blodet, men verken førerkort eller forsikring da utforkjøringen skjedde. Konsekvensen er null erstatning, økt gjeld og betydelige helseutfordringer. Nå advarer han andre mot å kjøre i fylla.

– Det var en stor aha-opplevelse å bli fortalt at jeg ikke hadde rett til noen form for erstatning. Plutselig sto jeg helt alene fordi jeg hadde gitt blaffen i alt som hadde med forsikringer å gjøre i tillegg til at jeg hadde kjørt med promille. Den dag i dag kan jeg ikke annet enn konstatere at gjeldssituasjonen min bare blir verre og verre. Det baller på seg hele tiden, sier Jan Ove Selnes (22) til dinerstatning.no.

Det var natt til 1. februar for halvannet år siden at livet til den da 20 år gamle gutten fra Averøya ble snudd opp ned. Mirakuløst overlevde han en utforkjøring som ifølge myndighetene er beregnet til å ha skjedd i 124 kilometer i timen. 

Hendelsesforløpet er beskrevet som at bilen «fløy» av veien etter å ha truffet autovernet. Den landet 20 meter unna.

Våre klienter har fått mer enn én milliard i erstatning siden 1992. Ta kontakt for gratis samtale her.

Avhengig av rullestol

Fire timer senere ble sjåfør Jan Ove Selnes funnet. Han lå utenfor bilvraket, og hadde en kroppstemperatur på 26 grader. Redningsmannskapene konstaterte raskt at det hastet med å få tatt den kritisk skadde gutten under behandling.

Jens Ove 5
KJEMPER: Knallhard opptrening skal til for at Jan Ove Selnes skal komme seg på beina igjen. (Foto: Privat)

Etter å ha blitt kjørt bort fra ulykkesstedet konsentrerte helsepersonell seg om å redde livet hans. Marginene mellom liv og død var svært små, og han lå ni dager i koma. 

I akuttfasen ble han operert i til sammen 20 timer og måtte tilføres mer enn 20 liter blod. Nerver ble ødelagt, han pådro seg en rekke beinbrudd og fikk blant annet den ene hofta og bekkenet knust.  

– Jeg er foreløpig avhengig av rullestol, men klarer mer og mer å bevege meg stadig bedre med hjelp av bare krykker. Gjennom utallige behandlinger og knallhard trening har jeg fått livet tilbake i gave. Jeg har vært kjempeheldig. Å kunne gå uten hjelpemidler er min største drøm akkurat nå. Det er realistisk, men krever fortsatt stor innsats, sier han med enorm optimisme.

Når det gjelder økonomien, er han imidlertid ikke like optimistisk. Fyllekjøringen har kostet ham mye. Den skjebnesvangre turen etter en fest bare to uker før 21-årsdagen, vil trolig prege økonomien hans resten av livet.

Regningene hoper seg opp

– Som en følge av en tidligere promillekjøring har jeg aldri hatt førerkort. Da utforkjøringen skjedde var ikke bilen min forsikret og jeg hadde heller ikke egen ulykkes- eller uføreforsikring. Det er dessuten hevdet at jeg kjørte altfor fort samtidig som jeg var full. Konsekvensen er med andre ord at jeg ikke er berettiget til erstatning fra noen, forteller han ærlig.

Det bekrefter advokat Monica Ervik i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen. Hun bistår blant annet skadelidte etter trafikkulykker, og er ekspert på personskadeerstatning.

– Det at en sjåfør har promille utløser i seg selv en begrensning i ansvarsforsikringens ansvarsområde. Nye regler for trafikkforsikring i Norge, som en følge av EU-direktiver, fører automatisk til 100 prosent avkortning i erstatningen når det er snakk om promillekjøring. Det finnes riktignok visse unntak, men de er så strenge at de nærmest aldri kommer til anvendelse. Slik Selnes selv sier hadde han heller ikke tegnet forsikring, sier Monica Ervik.

Monica Ervik
EKSPERT: Monica Ervik er advokat i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, og ekspert på personskade og erstatning.

Dette har fått alvorlige konsekvenser for Selnes. 

Helsetilstanden min som følge av ulykken gjør at jeg foreløpig ikke har vært i stand til å skaffe annen inntekt enn arbeidsavklaringspenger fra NAV, forteller 21-åringen.

– Dette holder ikke til å dekke mine faste utgifter på tross av at jeg bor hjemme hos mamma. Gjelden stiger i form av ubetalte regninger som hoper seg opp, og jeg kan ikke se når jeg skal klare å få råd til å flytte for meg selv. At manglende forsikringer, eller promillekjøring i seg selv, kunne føre meg inn i en slik situasjon hadde jeg aldri tenkt på før. Ulykken har vært en stor lærepenge for meg, sier Selnes. 

Åpenhet er terapi

– De fysiske plagene er en ting, men de økonomiske bekymringene er også med på å påvirke psyken i negativ forstand. Selv om jeg er optimist, kan jeg innimellom bli svært deprimert når jeg tenker på hvordan ulykken har redusert livskvaliteten min. I tillegg til de fysiske og psykiske plagene kjenner jeg også på økende ensomhet etter hvert som venner har sviktet. Mange var nysgjerrige i starten, men nå er det bare et fåtall igjen som viser interesse, legger han til.

I etterkant av den fatale promillekjøringen, som nesten kostet ham livet, har 22-åringen vært åpen om det som skjedde. Hans egen Facebook-side «IKKE kjør i fylla» er en av arenaene hvor han publiserer sine tanker og følelser.

– Åpenheten fungerer som terapi for meg, men aller viktigst er det å fortelle andre om konsekvensene av å kjøre i fylla. Hvis jeg med min historie kan forhindre at andre gjør samme feil som meg, har jeg oppnådd noe positivt. 

- Utover det har kjøreturen min for halvannet år siden ikke vært noe annet enn en tragedie både for meg og de rundt meg. Bilkjøring og promille hører ikke sammen og blir fort en dyrekjøpt erfaring uansett om du har forsikring eller ikke, sier Jan Ove Selnes.

Les mer om trafikkskader her.