KJEMPET: - Jeg var fast bestemt på at jeg aldri skulle gi meg. Vendepunktet kom da jeg kontaktet advokat, forteller Neda. Foto: Privat.
KJEMPET: - Jeg var fast bestemt på at jeg aldri skulle gi meg. Vendepunktet kom da jeg kontaktet advokat, forteller Neda. Foto: Privat.

Yrkesskade og erstatning:
Bilselger Neda krasjet med BMW M6 på jobb

Neda Mohammadi ble alvorlig skadet som passasjer i en trafikkulykke på jobb. 30-åringen ble tilbudt 25.000 kroner, men endte opp med to millioner kroner i erstatning da hun kontaktet advokat.

  • Var passasjer da kunde krasjet med traktor
  • Fikk kroniske smerter i hode, rygg og nakke
  • Ble sykmeldt og måtte slutte i jobben
  • Ble tilbudt 25.000 kroner i erstatning
  • Kontaktet advokat etter tre år 
  • Fikk to millioner kroner i erstatning 

Våre klienter har fått mer enn én milliard i erstatning siden 1992. Ta kontakt for gratis samtale her.

10. september 2013 var en helt vanlig arbeidsdag for Neda Mohammadi (30) fra Ytre Enebakk. Bilselgeren hadde nylig vært på Fornebu for å hente en BMW M6 med 561 hestekrefter for prøvekjøring. 

Sammen kjører Neda og kunden mot Vestby i Akershus. Neda er med som passasjer.

- Sjåføren kjører pent og kontrollert, men på vei opp en bakketopp velger han plutselig å tråkke på gasspedalen. Jeg rakk ikke å reagere før det smalt, sier Neda Mohammadi til dinerstatning.no.

Hun våkner opp i bilen på et jorde. Neda oppdager at bilen har krasjet med en traktor på toppen av bakken. Ute i åkeren ligger det en ung gutt. Han var fører av traktoren, og har blitt kastet ut gjennom frontruten av den voldsomme kollisjonen. 

Etter hvert kommer luftambulansen for å hente sjåføren, mens gutten blir hentet av ambulanse. Selv har ikke Neda synlige skader. Derfor blir hun intervjuet kjapt av politiet før hun blir fraktet videre til Akershus universitetssykehus (Ahus).

På Ahus blir hun undersøkt på akuttmottaket, og skrevet ut dagen etter. 

Slet med smerter 

Etter ulykken blir Neda sykmeldt i to uker. Hun føler seg utmattet, og sover mye. 

- Jeg hadde smerter i hodet, brystet, ryggen og nakken, forteller Neda.

Hun starter opp med behandling for plagene hos naprapat. 

- Det hjalp bare i 15-20 minutter. Deretter ble det vondt igjen.  

For Neda er jobben en viktig del av livet. Derfor valgte hun å gå tilbake på arbeid med smerter fremfor å bli sykmeldt på nytt. 

- Det resulterte i at jeg alltid var utmattet da jeg kom hjem. Jeg hadde ikke energi til å ha et sosialt liv utenom jobben. Jeg gjorde alt for ikke å falle ut av arbeidslivet fordi det var det eneste sosiale holdepunktet jeg hadde i hverdagen, forteller Neda. 

Les også: Slik søker du om yrkesskadeerstatning fra NAV

Les også: Slik vurderer NAV om du har en yrkesskade

Les også: Dette må du vite om yrkesskadeforsikring

Les også: Her er særfordelene du har krav på ved yrkesskade

Les også: Slik går du frem i en erstatningsssak

Les også: Du får ikke erstatning hvis kravet ditt foreldes

Byttet jobb – ble sykmeldt

Etter tre måneder blir hun nødt til å kaste inn håndkledet. Jobben som bilselger lar seg ikke kombinere med konsentrasjonsvansker, hodepine og nakkeproblemer. Neda velger å takke ja til en stilling som butikksjef for Glitter på Ski storsenter. 

Håpet var at stresset som bilselger var årsaken til plagene, og at helsen ville bli bedre i ny jobb. Men det tok ikke lang tid før Neda forsto at helsen ble ytterligere forverret i ny jobb med lange arbeidsdager, personalansvar og lagerjobbing.

Etter noen måneder ble hun sykmeldt på nytt, og etter et år velger Neda å slutte i jobben som butikksjef. Hun velger å gå tilbake til sin tidligere jobb som bilselger i en mer tilrettelagt stilling. 

Selv om Neda meldte inn personskaden til forsikringsselskapet måneden etter ulykken, tok det halvannet år før 30-åringen fikk tilbud om erstatning. Forsikringsselskapet mente da at Neda burde ta til takke med 25.000 kroner som fullt og endelig oppgjør for yrkesskaden hun ble påført.

Selv mente Neda at beløpet på 25.000 kroner var altfor lavt, gitt de fysiske plagene som hun slet med etter ulykken. Hun takket nei, og ga beskjed til forsikringsselskapet om at hun mente de burde heve tilbudet, slik at hun i det minste fikk råd til å betale for behandlingene hun var avhengig av. 

Det aksepterte ikke selskapet, og det ble da besluttet å innhente en medisinsk spesialisterklæring. 

Våre klienter har fått mer enn én milliard i erstatning siden 1992. Ta kontakt for gratis samtale her.

Kontaktet erstatningsadvokat

-  Jeg synes at det etter hvert ble veldig slitsomt å forholde meg til forsikringsselskapet. Jeg måtte hele tiden etterlyse informasjon om rettigheter og muligheter, og det skjedde ingenting med saken min. Jeg valgte derfor å ta kontakt med erstatningsadvokat Line R. Petersen i Advokatfirmet Helland Ingebrigtsen, forteller Neda. 

 

Line R. Petersen
EKSPERT: Line R. Petersen er advokat i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, og spesialist på erstatningsrett. Foto: advhi.no

Advokat Line R. Petersen er tidligere juridisk direktør i If Skadeforsikring, og ekspert på forsikringsrett og erstatningsrett.

Petersen forteller at Neda ønsket bistand til valg av medisinsk spesialist og videre oppfølging av saken. 

- Jeg jobbet lenge med forsikringsselskapet for å få gjennomslag for en spesialist vi kunne akseptere. Jeg mente at en nevrolog burde skrive spesialisterklæringen, sier Line R. Petersen til dinerstatning.no.

Les også: Fem tips til deg som skades i en trafikkulykke

Les også: Slik gjør du når ulykken rammer

Les også: Skjulte hodeskader kan gi økt erstatning

Ble undersøkt av spesialist

Til slutt ble Petersen enig med forsikringsselskapet om at Neda skulle utredes av Jan Berstad, som er spesialist i nevrologi. 

Berstad mente at det var sammenheng mellom bilulykken og Nedas helseplager, og konkluderte med at 30-åringen var 20 prosent varig medisinsk invalid.

Etter et møte med forsikringsselskapet, arbeidsgiver og Neda i januar 2018 ble det fremdrift i saken. I møtet kom det frem hvordan hennes nåværende arbeidsgiver la til rette for å kunne beholde henne i arbeid. 

- Det siste året var det mange sykedager som ikke syntes på utskrifter på grunn av fleksibel ordning. Neda er en meget dyktig bilselger og har gode resultater, men arbeidsgiver kunne vise til at hun hadde et inntektstap ved at hun mistet provisjon på grunn av fravær og redusert arbeidsevne, forteller Petersen. 

I april samme år ble Neda enig med forsikringsselskapet om et endelig erstatningsoppgjør på to millioner kroner. Da hadde det gått nesten fem år siden ulykken skjedde. 

Er skuffet over forsikringsselskapet

Etter lengre tids sykmelding og et 14 dagers opphold på Sunnaas sykehus, er Neda nå gradvis på vei tilbake i stillingen som bilselger. Målet er å kunne komme tilbake på fulltid. Oppholdet på Sunnaas har imidlertid lært henne å akseptere at livet aldri vil bli det samme igjen. 

30-åringen legger ikke skjul på at hun er skuffet over måten forsikringsselskapet behandlet henne på i erstatningsoppgjøret.

- Det er en påkjenning å være i dialog med et forsikringsselskap etter en ulykke. Jeg er ekstremt glad for at jeg holdt ut. Det er synd at man som skadet ikke blir trodd, og blir tvunget til å ta opp kampen alene mot et så stort konsern, sier hun.

Likevel var Neda aldri inne på tanken om å gi opp. 

 - Jeg var fast bestemt på at jeg aldri skulle gi meg. Vendepunktet kom da jeg kontaktet advokat. Da fikk jeg svar på de spørsmålene jeg hadde lurt på, samt den støtten jeg trengte for å gå videre med saken, forteller Neda. 

Anbefaler andre om å ta opp kampen

Hun har stor forståelse for at mange skadelidte velger å ta til takke med småbeløp fra forsikringsselskapet etter en ulykke.

- Som skadet har man en rekke utfordringer, og mange ønsker å legge ulykken bak seg for å kunne gå videre med livet sitt. Man er langt nede både fysisk og psykisk. Det er en stor påkjenning å gå gjennom en erstatningssak mot et forsikringsselskap, sier hun. 

Neda har imidlertid ett råd til dem som vurderer å gå videre med saken. Gjør det!

- Min historie viser at det nytter å ta opp kampen hvis du kontakter advokat og velger å stå løpet ut. Det er utrolig frekt å tilby 25.000 kroner i oppgjør etter en så alvorlig skade. Det kunne jeg ikke akseptere. Heldigvis gikk det bra til slutt, og jeg fikk erstatningen jeg hadde krav på, sier Neda Mohammadi.

Les mer om trafikkskader her. 

Våre klienter har fått mer enn én milliard i erstatning siden 1992. Ta kontakt for gratis samtale her.